تست شخصیت

 

- آیا شما معتقدید در فیلم کوتاه نمی شود شخصیت پردازی کرد؟

- آیا شما معتقدید که می شود کلمه form را ترجمه کرد ؟

- اگر به شما بگویند فیلمنامه تان را خلاصه کنید شما می گویید : این کار ممکن نیست چون ظرایف کار در نوشته مبسوط قابل لمس است ؟

- اگر به شما بگویند بهترین فیلم عمرتان را انتخاب کنید آیا به سراغ کتب مرجع و فرهنگ فیلم ها می روید ؟

- اگر به شما بگویند : نقطه عطف دوم کارنوشته شده تان را مشخص کنید آیا شما از اینکه پیش تر به این موضوع فکر نکرده اید مضطرب می شوید ؟

- آیا شما برای نوشتن فیلمنامه عجله دارید؟

- آیا شما دفترچه یادداشتی همیشه به همراه دارید؟

- اگر ایده هایتان را توی گوشی تلفن همراهتان ذخیره می کنید آیا دچار وسواس انتقال نوشته ها به روی کاغذ هستید؟

- اگر قرار باشد برای تحقیقات فیلمنامه تان به سراغ کتاب تاریخ اول راهنمایی بروید از این کار احساس شرم می کنید؟

- آیا به مجرد تصمیم برای نگارش فیلمنامه کار را با نوشتن سکانس اول فیلمنامه شروع می کنید؟

- تاکنون باری شده است که احساس کنید کلمه ای غیر فارسی را احتمال دارد اشتباه تلفظ کرده باشید ؟

- آیا اگر قرار باشد که فیلمنامه کسی را بررسی کنید ممکن است غلط های املایی متن او را به او یادآوری کنید؟ اول نظرتان را درباره فیلمنامه می گویید یا اول غلط های املایی را یادآوری می کنید؟

- اگر به شما بگویند کلمه سکانس واژه ای مربوط به واژگان فیزیک است چه اندازه طول می کشد تا چیزی بگویید؟

ادامه دارد  

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ٢٦ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :

راس می گه.

 

یکی دیگر از جملاتی که از جمله واکنش های مشترک مخاطبین فیلم هاست جمله "راس می گه " است. این جمله از جمله جملاتی است که قطعا جای تامل دارد.

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ٦:٠۳ ‎ب.ظ روز ٢٤ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :

ینی منظور میخاسسم بگم که ...

 

حتما یادتان می آید که وقتی یک نفری خاطره ای را برای رساندن یک معنی و منظور و مفهومی می گوید دیگران هم خاطراتی را که درباره همان معنی و منظور است را به یاد می آورند و آنها هم شروع می کنند به تعریف کردن خاطره در رابطه با همان معنی و مفهوم و منظور.

 

منظورشناسی خودمانی (1)

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ۱٠:۳٧ ‎ق.ظ روز ٢۳ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :

نوعی از روایت با یک نام محلی

نقل یک رویداد یا یک مجموعه رویداد بدون اتصال تمام اجزا و بدون پیوند بند بند رویدادها با یک منظور اساسا کاربردش گرم کردن محفل بوده و نیازمند عنصر دهان گرم و عنصر حسن محضر است ... این نوع از روایت به به دلیل استفاده متداوم و متناوب عبارت "بعدش" (به معنای سپس) در نقل شفاهی رویدادها قابل نامگذاری به نوع روایت "بعدش بعدش" است.

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ۱:٢٥ ‎ق.ظ روز ۱۸ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :

دانه ی معنی

 

پیش ازین از این اشاره ای به محک محلی "خب خب" داشتیم که کاربردش در عیارسنجی یکی از اعضا داستان بود. حالا فقط اشاره می کنیم به روش "آهان! آره" که این نیز روشی محلی برای عیارسنجی "بذر داستان" است.

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ۱:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۱ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :

نوک قله تیز یا تخت نوک قله است. نوک قله نوک قله است به این دلیل که نوک قله است.

 

......

لطفا از جمله ای که در تیتر آمده ( راجع به مبحث پایان بندی در فیلمنامه ) هرگونه که دلتان می خواهد برداشت شخصی کنید. متشکرم. {#emotions_dlg.e1}

.....

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ٢:۱۸ ‎ق.ظ روز ٩ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :

برخی عقیده دارند نوشتن سخت ترین کار دنیاست. من با ایشان موافقم.

هیچ کس دوست ندارد به فیلمش بی سر و ته بگویند. به همین دلیل برای اینکه یک فیلم بی سروته نباشد باید با سرو ته باشد. یعنی هم سر داشته باشد و هم ته. در صورت داشتن سر و ته است که یک فیلم بی سر و ته نمی شود.

...

پ.ن : سرهمان سر داستان و ته همان ته داستان است. سر داستان همان قطعه ای آغازین فیلم است که شخصیت ( و یا شخصیت ها ) درگیر یک ماجرایی می شود ( و یا می شوند ) و ته هم همان عاقبتی است که برای آن شخصیت ( و یا شخصیت ها ) طی درگیری با آن ماجرا  ترسیم می شود.

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ۱٠:٥۸ ‎ب.ظ روز ٧ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :

نقش منفی

 

باید دقت کنیم و بدانیم که به هنگام تلفظ ترکیب "نقش منفی" حرف شین ساکن است اما در ترکیب "نقش مثبت" وقتی احساس تلفظ صحیح ترکیب به ما دست می دهد که شین را کسره دار ادا کنیم.

درباره نقش منفی بعدا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ٥:۱۱ ‎ق.ظ روز ٦ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :

محمدطاهر در حال اظهار نظر ( مثلا درباره اقتصاد سینما و یا قواعد ژانر و ... )

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ۸:٢٩ ‎ب.ظ روز ٤ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :

لطفا بیشتر توضیح دهید ( خرده فرهنگ کلاس فیلمنامه )

ببخشید! این فیلمنامه نویس ها و این فیلم سازهایی که از روی فیلم های آنها قواعد ژانر وضع شده است خودشان از روی چه قواعدی فیلم هایشان را درست کرده اند ؟ لطفا در این مورد توضیح دهید.

سوال

  
نویسنده : هادی مقدم دوست ; ساعت ۸:۳۳ ‎ق.ظ روز ٤ فروردین ۱۳٩٢
تگ ها :